Wednesday, November 10, 2010

Aqiel's word 101..

Assalamualaikum and a very good afternoon semua.
Post kali nih agak educational sket..(ceh..ayat macam best jer..). This time 'round aku nak citer pasal bahasa aqiel si budak manja..yep.itu budak kicik. Si aqiel nih dah mula nak bercakap2 dah skarang nih..tapi dia ada satu "keunikan" yang takde kat kakak dia dulu..aha.. kalau semua nak tau aqiel nih pelat.. so most of the words yang dia cakap aku ngan bini aku je yang paham.. yelah, kalau dah mak bapak dia pon tak paham aper dia cakap..mati kering budak tuh..
menurut al kisah sejarah malaya dulu kala, sepertimana yang mak aku citer kat hampir seluruh ahli keluarga yang laen..aku dulu pon pelat gak..so i guess..genetik pelat ku sudah tumpah ke aqiel lah nampak gayanya.. tapi takpe aqiel, kepelatan tuh akan menjadi skil yang bagus utk mengayat awek di kemudian hari nanti..hahahaha (bini aku cukup risau pasal bende nih..takut turun genetik mengayat tu sama).. so this post will exposed and elaborate words aqiel yang selalu dia cakap tapi org tak paham..here are some of the example..
yuyu=susu
bard=bird
kukung=dukung
ha yang ni plak adik bradik pada kukung tadi..
akom/akung=peluk (penggunaan ayat ni hanya terhad ketika dia nak tido je..mesti suruh mama peluk dia. nanti mula ar.."mama akung, akung" or "nenek akung"<---sila refer post pasal nenek utk lebih pemahaman ) kikat=sikat tiith=berus gigi kiket=biskut iiiton=chunggington(kartun keretapi.dia suka lagu tema dia je..kartun dia si aqiel tak suka lak tengok.) and his current fav word for now..titak. which is cicak. so selalu ar dengar dia dok jerit.."abah, titak..titak" sambil tunjuk ke ceiling..
aqiel..aqiel..


note: aku serta kan gambar chunggington in case sesiapa minat nak nengok rupa si iiiiton tuh..

1 comments:

Unknown said...

ahakssss....cayang aqiel....